Verhoog jij je prijzen?


Alles wordt duurder.

Dus: je gooit je prijzen en tarieven omhoog. Of je vraagt salarisverhoging.

Of toch niet?













Deze week ontving ik twee heel verschillende mails die ik graag met je wil delen. Ik ben benieuwd wat je ervan vindt.

De ene is van Moneybird, waar ik mijn boekhouding doe.

Zij gooien de prijzen omhoog.

Ze leggen uit dat ze de afgelopen jaren veel beter geworden zijn en voor die hogere kwaliteit moet je betalen. En er is inflatie.

In hun eigen woorden: "De nieuwe prijzen reflecteren de waarde die we toegevoegd hebben aan ons product inclusief de inflatie."

Mooi gezegd. En het klinkt logisch.

Maar toen kwam de andere mail. Van Lo van Beers, een EFT counselor die mij jaren geleden in één sessie tien stappen verder bracht in het omgaan met een trauma dat verband hield met het overlijden van mijn broer. Serieus lifechanging werk. Lo gooit (tijdelijk) haar prijzen omlaag.

Juíst omdat alles duurder wordt. In haar eigen woorden: "De prijzen stijgen, onze financiële situatie verandert. En omdat alles duurder wordt, wil ik juist een tegengebaar maken om mensen te blijven helpen. Ik vind het echt belangrijk dat je niet om het geld 1 of 2 sessies minder bij mij doet. Geestelijke gezondheid is en blijft priceless, het blijft zijn waarde behouden ongeacht wat het kost."

Ook geen speld tussen te krijgen.

Zelf heb ik voor de zomer het tarief van mijn een-op-een coaching omhoog gedaan.

Aan de ene kant omdat ik het afgelopen jaar heb gezien dat de coaching mijn klanten letterlijk duizenden euro's oplevert (dus is die € 395 per dagdeel nog steeds aan de lage kant).

Aan de andere kant omdat ik veel investeer. Ik volg opleidingen (binnenkort een tweedaagse Deep Democracy ❤️), koop de beste materialen voor mijn klanten en heb veel abonnementen op zakelijke digitale diensten.

En omdat die producten en diensten allemaal duurder worden, verhoogde ik ook mijn tarieven. Zodat ik kan blijven bestaan als bedrijf, hoge kwaliteit kan blijven leveren en zoveel mogelijk mensen kan leren om stevig voor zichzelf op te komen op een manier die je relaties versterkt.

Lo verlaagde haar prijzen, Moneybird en ik verhoogden ze.

Allemaal goed. Waar het om gaat is dat het klopt. Voor jezelf en voor je klanten.

Is wat jij terugkrijgt voor wat je geeft oké? Is wat de ander krijgt voor wat zij geeft oké? Klopt het? Soms is dat een sommetje: kan ik als ondernemer blijven bestaan bij deze tarieven? Met deze inflatie? Kloppen mijn prijzen nog?

En soms is het een gevoel. Een innerlijke afweging. Iemand vraagt je om een gunst. Voelt het goed om 'ja' te zeggen? Wil jij dit? Klopt het voor jou als je dit doet? En vaak is het een combinatie van een innerlijke afweging en een zakelijke berekening.

En jij?

Hoe is het met jou? Heb jij je tarieven al verhoogd vanwege de inflatie? Salarisverhoging gevraagd?

Of weet je niet goed hoe je dat aan moet pakken?

Daar kan ik je mee helpen, één-op-één of in een groep.

Heb je al eerder een training bij mij gevolgd?

Dan heb ik speciaal voor jou de Online Opfrisochtend Onderhandelen op vrijdag 16 september van 9.30 uur tot 13.00 uur. Leuk als je erbij bent!

Veel onderhandelsucces!



5 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Twijfel je over een verhoging van je tarief? Of weet je niet precies hoe je het aan moet pakken? Met de voorbeeldbrief hieronder laat jij je klanten weten dat je tarief per 1 januari 2023 omhoog gaat.