Twijfel je over een verhoging van je tarief? Of weet je niet precies hoe je het aan moet pakken?
Met de voorbeeldbrief hieronder laat jij je klanten weten dat je tarief per 1 januari 2024 omhoog gaat.
Op een heldere en verbindende manier.
Pas de brief aan je eigen situatie en denk daarbij ook aan de volgende drie punten:
1. Vermijd sorry
Gebruik geen verontschuldigende woorden. Je hebt een onderneming, je mag (moet!) je prijzen nu en dan verhogen.
2. Sta achter je tarief
Zorg dat het klópt voor jou. Als je het zelf niet voelt en gelooft, dan geldt dat voor je klant ook.
3. Ga niet teveel uitleggen
Iedereen snapt inflatie en iedereen heeft te maken met hoger kosten. Pas wanneer je klant hierover contact opneemt, kun je concreter worden en bijvoorbeeld vertellen waar jouw gestegen kosten uit bestaan: software is duurder geworden, digitale abonnementen zijn duurder geworden (voor mij zijn dat bijvoorbeeld Zoom, Moneybird, Kapwing, Canva). De kosten van je vakopleidingen zijn gestegen, de tarieven van de experts die jij inzet om je dienst te kunnen leveren zijn gestegen. Benzinekosten, AOV-kosten, pensioenopbouw, grondstof-/materiaalkosten, alles is duurder geworden.
Comments