top of page

Hoe geef je korting? En waarom?


Ik ben duidelijk en transparant over mijn tarieven. Ze staan op mijn website en ze gelden voor iedereen.


Maar soms komt er een aanvraag van een organisatie die mijn tarief echt niet kan betalen*.


En soms, heel soms, zeg ik dan 'ja'.


Omdat ik er op een andere manier iets voor terugkrijg. Zodat het toch weer klopt.


Dat kan van alles zijn, maar het komt vaak neer op één van de drie andere P's naast Poen: Pret, Prestige of Persoonlijke Ontwikkeling (die laatste leerde ik van Jolan Douwes)


Op de offerte vindt mijn klant dan wél mijn volledige tarief. Want dat vertegenwoordigt de waarde van mijn diensten.

Daaronder staat de korting vermeld.


Op deze manier blijft voor iedereen duidelijk wat mijn tarief is en dat de korting een uitzondering is.


Ik adviseer ook om altijd een duidelijke reden voor de korting aan te geven.


Dat dwingt je om na te denken waarom je de korting geeft.


Is het een 'omdat-de-ander-zo-blijft-aandringen-korting'?


Is het een 'ik-ben-bang-dat-de-klus-aan-m'n-neus-voorbijgaat-als-ik-vraag-wat-ik-eigenlijk-wil-vragen-korting'?


Want daar wil je dan misschien nog even goed over nadenken.


Maar het kan bijvoorbeeld een kennismakingskorting zijn voor een nieuwe grote klant waarmee de kans op een langdurige zakelijke relatie groot is: 'Eenmalige kennismakingskorting' zet je dan bijvoorbeeld op je offerte.


Zodat je niet nog jarenlang voor dat lage tarief blijft werken.


Of een korting in het kader van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Dat kan er bijvoorbeeld zo uitzien:


"Als ondernemer vind ik het belangrijk om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Ik reis zoveel mogelijk met het openbaar vervoer, ben spaarzaam met papier en doe mijn bankzaken bij een bank die mijn geld beheert met respect voor mens, dier en natuur.


Het werk dat jullie bij ABC doen, draagt bij aan een mooiere en duurzamere wereld. Daar draag ik graag mijn steentje aan bij.


Dat betekent dat ik voor deze training een reductie van xx% op mijn tarief aanbied."


Samengevat:


- Zet nooit alleen een lager tarief in je offerte. Breng je volledige tarief in beeld en maak inzichtelijk hoeveel korting je geeft.


- Weet waarom je de korting geeft en benoem dat in je aanbod.


*Dit komt echt weinig voor. Vaker is het een kwestie van niet willen betalen of niet goed hebben gebudgetteerd. Maar dat is weer een ander verhaal :-)




3 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Twijfel je over een verhoging van je tarief? Of weet je niet precies hoe je het aan moet pakken? Met de voorbeeldbrief hieronder laat jij je klanten weten dat je tarief per 1 januari 2023 omhoog gaat.

bottom of page