jason-leung-Xaanw0s0pMk-unsplash_edited.
Voorbeeldbrief tariefverhoging

Beste <naam klant>, 

 

Vanwege de hoge inflatie en gestegen kosten wordt mijn uurtarief vanaf 1 januari 2023 xx(x) euro.

 

Zoals je weet, werk ik met heel veel plezier en inzet voor jullie. Ik ben trots op wat we bereikt hebben met (benoem het laatste project/programma/methode waar jullie aan gewerkt hebben). Om op dezelfde manier te kunnen blijven werken is deze kleine verhoging noodzakelijk.
 

Tot 1 januari 2023 hanteer ik nog de huidige prijzen. Laat het me weten als het interessant voor jullie is om nog dit jaar samen te werken tegen deze prijzen.

 

Met het nieuwe uurtarief wordt het voortbestaan van mijn bedrijf gegarandeerd en hoeven we beiden geen concessies te doen op de kwaliteit van mijn diensten. Je kunt erop rekenen dat dit de minimale verhoging is die nodig is om mijn werk voor jullie te kunnen blijven doen.

Ik kijk uit naar onze volgende samenwerking en dank je alvast voor je begrip.

 

Heb je nog vragen, neem dan gerust contact op.

 

Hartelijke groet,

Pas de brief aan je eigen situatie en denk daarbij ook aan de volgende drie punten:

 

1. Vermijd sorry

 

Gebruik geen verontschuldigende woorden. Je hebt een onderneming, je mag (moet!) je prijzen nu en dan verhogen.

 

2. Sta achter je tarief

 

Zorg dat het klópt voor jou. Als je het zelf niet voelt en gelooft, dan geldt dat voor je klant ook.

 

3. Ga niet teveel uitleggen

 

Iedereen snapt inflatie en iedereen heeft te maken met hoger kosten. Pas wanneer je klant hierover contact opneemt, kun je concreter worden en bijvoorbeeld vertellen waar jouw gestegen kosten uit bestaan: software is duurder geworden, digitale abonnementen zijn duurder geworden (voor mij zijn dat bijvoorbeeld Zoom, Moneybird, Kapwing, Canva). De kosten van je vakopleidingen zijn gestegen, de tarieven van de experts die jij inzet om je dienst te kunnen leveren zijn gestegen. Benzinekosten, AOV-kosten, pensioenopbouw, grondstof-/materiaalkosten, alles is duurder geworden.